Monday 8 October 2012

Pengalamanku Berhijrah Dan Mendapat Hidayah.....

Assalammualaikum wbt....

Bismillahirahmannirahhim...Terdetik hati ini nak membuka blog baru...mula terfikir untuk saya berkongsi pengalaman saya berhijrah @ bermujahidah ke arah menjadi muslimah @ perhiasan dunia yang terjaga maruah,terjaga aurat dan solehah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...saya diberi kesempatan diberi kesedaran awal...betapa dulu hidup saya penuh dengan noda2 dosa yang sehingga kini saya seakaan2 merasa kotor dan begitu hina takkala saya mengadap Ilahi...takkala bersujud mohon keAmpunan dari yg Esa...airmata tidak henti2 mengalir...Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...walaupun saya dulu sering melupakanNya...tapi Dia masih menyayangi saya,dengan memberi petunjuk dan hidayahNya...syukur padamu Ya Rabb.... =)

Bila,bagaimana....

Ketika itu...pada ramadhan yang ke 21...tiba2 saya terjaga dari tidur,merasa menggigil seluruh badan....saya bermimpi...tapi mimpi yang saya tak dapat ingat dan tak dapat nak berkongsi...bila bangun je dari tidur...saya termenung agak pangjang....cuba untuk mengingati mimpi itu...Bila tersedar yang saya sedang bermenung pangjang saya cuba untuk tidur balik...baru je saya nak baring tetibe saya terpandang telekung sembahyang yang tergantung..tengok jam...dalam hati(ahh...awal lagi nih...baru kul 5 lebih..sempat la tidur jap...jap2 lagi pun boleh solat subuh)...bila saya terlelap...saya rasa tak sapai beberapa minit...saya terdengar suara yang keras...suruh saya bangun untuk solat subuh...3X suara tu bergema..saya x pasti samaada saya bermimpi atau ape...terasa tersentap dan terus bangun...Ya Allah...saya benar2 dalam ketakutan...rasa berpeluh dan takut yang teramat sangat...saya terus pergi ambil wudhuk dan menunggu masuknya subuh..bila dengar je suara azan...saya rasa teramat sayu dan termenung pangjang...kenapa...kenapa saya rasa sayu sangat...Ya Allah...terlintas dalam fikiran...terdetik dalam hati....rasa keinsafan yang teramat sangat...betapa banyaknya dosa saya...betapa hinanya diri..tanpa berlengah saya terus menunaikan niat untuk solat subuh..ketika dalam keadaan sedang solat...tiap bait2 ayat2 suci yang saya baca...saya rasa sayu dalam hati..saya tak faham kenapa..sedangkan saya tak tahu apa makna dan tafsiran ayat2 itu...dengan rasa sebak yang teramat saya habiskan juga solat itu...usai saya solat subuh...saya berdoa dan memohon keampunan...Ya Allah,sesungguhnya...selama 29 tahun saya hidup...dan selama saya solat inilah yang pertama kali saya rasa perasaan yang bercampur baur...perasaan penuh rasa keinsafan....saya begitu bersungguh hati memohon dan meminta keampunan dari Allah...dan merasa benar2 ingin bertaubat...benar2 rasa ingin kembali ke jalan yang benar...dan mulai saat itu...saya nekad tekad untuk benar2 berubah...benar2 ingin berhijrah...benarlah kata orang...kalau kita dah dapat hidayah dan petunjuk dari Allah...kita kenalah benar2 menghargai...kerna tidak semua manusia yang akan dapat hidayah dan petunjuk itu....dan Allah maha adil....Dia tidak memilih2 siapa pun jika dia berkehendaki hambanya itu bertaubat,insaf dan kembali ke jalan yang diRedhai....sedangkan saya rasa saya adalah hamba yang terlalu jahil terlalu naif dalam soal agama...tetapi Allah beri juga sedikit rasa keinsafan untuk diri saya...masih lagi membuka pintu TaubatNya untuk hambaNya yang sering melupakanNYa...Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah....syukur padaMu Ya Allah....

Sekarang saya sedang menjalani kehidupan yang berbeza...saya cuba jaga waktu solat...saya cuba berpakaian menutup aurat...saya cuba segala2nya untuk mencari dan ingin mendapat kehidupan yang diredhai...Benarlah...jika kita pernah ada niat untuk melakukan kebaikan pernah berniat untuk berhijrah...InsyaAllah..Allah akan membantu kita...Dia akan kurniakan kita orang2 yang baik mengelilingi kita untuk kita berjihad kejalan yang diredhai dan diberkati olehNya...yang penting...niat kita kene betul...niat kita kene ikhlas...niat kita hanya satu....iaitu kerana Dia yang Maha Pencipta.... =)

2 comments:

  1. hidayah dtg dalam pelbagai cara dan cara ia dtg dlam kite tidak menduganya...alhamdulillah :)

    ReplyDelete